Projekty zrealizowane

W polskim środowisku MTB działamy już od 2007 jako emtb.pl i Fundacja Rowerowe Sudety. Organizowaliśmy zloty, wycieczki, zawody enduro, zawody na orientację, szkolenia techniki jazdy. Od 2012 roku zdobywamy doświadczenie w budowaniu ścieżek jako konsultacji i wolontariusze na świeradowskich Singletrackach oraz Rychlebskich Ścieżkach oraz prowadzimy lobbing zrównoważonych tras rowerowych w różnych miejscach w kraju. Przeprowadziliśmy konsultację projektu Bike Arena Parkowa Góra w Mieroszowie.

  • 3 listopada 2017

    Nadleśnictwo Cisna - pokazowy las, pokazowy singletrack

    Nie byłoby wygodnie jakby w każdych górach były singletracki? Tak żeby zawsze móc po nich pośmigać, nawet jak ochota najdzie nas w środku tygodnia? Mieszkając z Świeradowie-Zdroju mogę z ręką na sercu powiedzieć, że łatwo do tego się przyzwyczaić. Mało tego, zdradzę wam, że Polska jest coraz bliżej tej wizji - w październiku złożyliśmy dokumentację wykonawczą pierwszej zrównoważonej trasy rowerowej w Bieszczadach. Teraz tylko przekładanie papierów, budowa i będzie można poszaleć na rowerze również w lasach jednego z bardziej odludnych i najmniej skażonych przez człowieka zakątków naszego kraju. Projekt powstaje dzięki inicjatywie Nadleśnictwa Cisna i zakłada powstanie ponad 13 km singletracka w lasach na północ od miejscowości Cisna. Jest to obszar o bardzo urozmaiconej rzeźbie terenu - strome stoki gór Berest, Osina i Hon przecinają liczne cieki wodne. Większość z nich płynie w głębokich jarach o bardzo stromych ścianach. Czyli mówiąc krótko niezwykle ciekawy i malowniczy teren, którego niepowtarzalny charakter może oddać tylko równie ciekawa trasa z charakterkiem. Będą przejazdy w bród, przejazdy przez rowy, liczne zakręty, duże bandy, stoliki i głębokie odwrócenia nachyleń - nie pozostanie nic innego jak tylko świetnie się bawić. Trasa będzie miała poziom średnio trudny, czyli będzie dedykowana osobom regularnie jeżdżącym na rowerze MTB. Trudnością można ją porównać np. do Superflow na Rychlebskich Stezkach. Charakter trasy będzie zupełnie inny, ale przydadzą się na niej umiejętności techniczne na podobnym poziomie. Nadanie takiej trudności  trasie wynikało z kilku przyczyn - najbardziej odzwierciedlała charakter tego obszaru; zrobienie trasy łatwiejszej byłoby niemożliwe ze względu na dużą ekspozycję stoku w wielu miejscach (jary); nadleśnictwu zależało na takiej właśnie trasie. Nas to tylko cieszy, bo nie chcemy żeby wszystkie singletracki w Polsce były o podobnym poziomie. Na trasę będzie można wyruszyć z punkty startowego, który powstanie przy Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym „Wołosań”. Nadleśnictwo planuje tam dużo udogodnień dla miłośników dwóch kółek, więc bardzo nas ciekawi jaki będzie tego efekt. Trzeba też zaznaczyć, że wizja całego założenia to więcej niż jedna pętla - możliwa jest rozbudowa w partnerstwie z Nadleśnictwem Baligród i Słowacją. Bez wątpienia byłaby to ciekawa oferta - śmigać po różnych trasach w lasach za dnia, a wieczorem odpoczywać w spokojnych i klimatycznych bieszczadzkich wioskach. Gdzie nie ma wielkich hoteli i centr handlowych, tylko noclegownie z duszą, małe sklepiki i galerie pełne dzieł lokalnych artystów i rzemieślników. Trzymamy kciuki. Szanse nie są małe, ponieważ Nadleśnictwo Cisna potrafi inwestować w obiekty turystyczne. Nie jest to w sumie dziwne - z definicji funkcją Lasów Państwowych jest nie tylko gospodarka leśna, ale także ochrona przyrody i udostępnienie lasów społeczeństwu. Natomiast Nadleśnictwo Cisna jest również częścią Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Bieszczadzkie“. Co to jest i co to dokładnie oznacza? Leśne Kompleksy Promocyjne są obszarami funkcjonalnymi o znaczeniu ekologicznym, edukacyjnym i społecznym. Ich celem jest promocja trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, ochrona zasobów przyrody w lasach oraz edukacja i udostępnienie społeczeństwu. Czyli w sumie to samo co wszędzie w Lasach Państwowych, tylko podniesione do kwadratu, bo ma edukować społeczeństwo. Dlatego Leśne Kompleksy Promocyjne są często tworzone w ciekawych przyrodniczo miejscach, żeby łatwiej było zachęcić do odwiedzin. Tak jest też w przypadku „Lasów Bieszczadzkich“, które obejmują nadleśnictwa: Stuposiany, Lutowiska, Cisna oraz Baligród. Cały ich obszar cechuje niezwykle wysoka naturalność - są pokryte lasem w 88-96%, gęstość zaludnienia jest mała, a skażenie środowiska niskie. Rzeźba terenu jest niezwykle urozmaicona - pasma górskie wysokości od 400 do 1180 m n.p.m. przecinają liczne doliny, jary i potoki. To w połączeniu z bogatą fauną i florą przekłada się na wysokie walory przyrodnicze i krajobrazowe. Wszystko to się składa na niezwykle wysoką atrakcyjność turystyczną, która predysponuje Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Bieszczadzkie“ do wielu funkcji pozaprodukcyjnych, a zwłaszcza społecznych. Stąd powstaje na nim wiele obiektów edukacyjnych, zazwyczaj łączących przekazywanie informacji z ruchem. Często ma to formę ścieżek przyrodniczo-dydaktycznych i przyrodniczo-historycznych. Na terenie Nadleśnictwa Cisna są trzy tego typu obiekty - „Sine Wiry“, „Jeleni Skok“ i „Zielona Klasa“. „Sine Wiry“ to park krajobrazowy, a zarazem ścieżka o tej samej nazwie, pokazująca osobliwości skalne przełomu Wetlinki (Wetliny). Przez park przechodzi też szlak „Bieszczady Odnalezione“ - wspomnienie wsi zniszczonych podczas II wojny światowej. „Jeleni Skok“ to wieża widokowa, przy której znajduje się miejsce wypoczynkowe z tablicami informacyjnymi oraz ścieżka przyrodnicza „Nad Sztolnią“, odkrywająca sekrety Sztolni „Róża“ ukrytej w górze Mochnaczka. „Zielona Klasa“ to kompleks edukacyjno-sprawnościowy z licznymi tablicami i przyrządami do ćwiczeń. Wraz z wiatą turystyczną znajduje się przy budynku nadleśnictwa. Podsumowując, zaprojektowana przez nas zrównoważona trasa rowerowa znakomicie się wpisuje w Nadleśnictwo Cisna i jego cele. Dodatkowo potencjał okolicy umożliwia stworzenie ciekawej i zróżnicowanej sieci tras. Wszystkie nadleśnictwa należące do Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Bieszczadzkie“ wydają się inwestorem godnym zaufania, któremu zależy na tworzeniu produktów wręcz pokazowych. Mamy więc nadzieję, że projekt szybko doczeka się realizacji i rozwoju.
  • 12 stycznia 2017

    Pociągiem na singletracki w Szklarskiej Porębie

    Projekt sieci zrównoważonych tras rowerowych typu singletrack na terenie Szklarskiej Poręby był jednym z dwóch projektów ścieżkowych nad którymi pracowaliśmy tej jesieni. Złożony został na początku grudnia i w tej chwili Miasto Szklarska Poręba walczy o dotację na jego realizację. Mamy nadzieję, że wszystko przebiegnie pomyślnie, bo projekt zapowiada się naprawdę ciekawie. Miasto pozostawiło nam dosyć dużą swobodę projektową - trasy miały być dostępne szerokiemu gronu użytkowników, mieć ok. 20 km i być na terenie Miasta Szklarska Poręba. A biorąc pod uwagę fakt, że Jakuszyce leżą w administracyjnych granicach miasta, do dyspozycji zostawał całkiem duży obszar. zdjecie_panorama Przede wszystkim postanowiliśmy wykorzystać w projekcie istniejącą górską linię kolejową łączącą Szklarską Porębę aż z Harrachovem i Tanvaldem. Dzięki temu powstałaby inwestycja unikalna w skali kraju - sieć tras, na których część podjazdu można (choć nie trzeba) pokonać pociągiem. Pozwoliłoby to w pełni cieszyć się jazdą nawet najmłodszym rowerzystom, dla których podjazdy są męczące lub nudne. Z kolei na wytrwałych czeka niezwykle malowniczy powrót singletrackiem do Jakuszyc. Mało tego, zaprojektowanie tras między Szklarską Porębą a Jakuszycami umożliwia robienie długich wycieczek po różnorodnych trasach. Zaczynałoby się np. od singletracków, a kończyło na istniejących szlakach. Jest ich dużo, są techniczne i można nimi dojechać aż do Piechowic. Jeździmy nimi często, czasem w dwie strony, czasem w stylu “pociągowego enduro” - wjeżdżamy pociągiem na stację Szklarska Poręba Górna i zjeżdżamy szlakami do stacji w Piechowicach. Dotychczas nie jechaliśmy wyżej, do Jakuszyc, ponieważ w tej chwili są tam głównie szerokie drogi szutrowe. Jeśli nasz projekt będzie zrealizowany, ilość ciekawych tras w tym rejonie się zwiększy i pewnie będziemy zaczynać wycieczkę już w Jakuszycach. zdjecie-14-11-2016-10-36-51 Na tym etapie (mamy nadzieję, że dojdzie do rozbudowy) projekt zakłada powstanie jednej pętli składającej się z jednokierunkowych odcinków po singletrackach i łączników po istniejących drogach szutrowych. Trasa zaczyna się w Jakuszycach i prowadzi do Kopalni Stanisław. Stamtąd biegnie na Wysoki Kamień i dalej w stronę Zakrętu Śmierci. W jego rejonie zakręca i brzegiem lasu prowadzi nad górnymi dzielnicami miasta w rejon Chatki Robaczka. Tam odbija z powrotem w stronę Jakuszyc. SzklarskaMapa Dzięki temu trasy pozwolą skanalizować część ruchu poza zatłoczone centrum miasta. Mało tego, powstanie alternatywny zjazd z Wysokiego Kamienia, co pozwoli odciążyć ruchliwy czerwony szlak biegnący na niego z centrum miasta, a także zwiększyć bezpieczeństwo jego użytkowników. Rowerzyści będą się lepiej bawić na zaprojektowanej do ich potrzeb trasie, więc na szlaku będzie ich mniej. Pętlę będzie można jeździć w całości zaczynając z kilku miejsc startowych lub dostępowych. Można też wybrać któryś z odcinków i połączyć je z już istniejącymi szlakami. Odcinki po szutrach są zapewne lokalnym rowerzystom znane, ale zaprojektowane odcinki singletracka mogą ich zaskoczyć. Przede wszystkim będą przejeżdżać przez niezwykle ciekawe przyrodniczo miejsca, do których wcześniej żadna ścieżka nie dochodziła. Miejsca te nie tylko są malownicze, ale pokazują różne oblicza Gór Izerskich. zdjecie-23-10-2016-14-11-10 Właśnie to urozmaicenie i piękno terenów pozwoliło nadać każdemu odcinkowi tras zupełnie odmienny i niepowtarzalny charakter. Dzięki temu jadąc całą pętlą nie będzie można się nudzić - będą na niej zarówno spokojne odcinki wijące się po łagodnych stokach, jak i ciekawsze odcinki kluczące wśród drzew, z przejazdami koło skał, przez urokliwe potoczki i nie tylko. Ogólnie my nie możemy się doczekać, żeby po nich pojeździć. A widoki z niektórych miejsc aż zapierają dech w piersiach. Trzymamy więc kciuki, żeby znalazły się środki na realizację projektu i sprawdzamy rozkład PKP. Wizja przyszłości - pociągiem na singletracki i naturalne szlaki w Szklarskiej Porębie. zdjecie-23-10-2016-13-19-28
  • 12 stycznia 2017

    Rowerowa rewolucja - singletracki w TPN

    Projekt sieci zrównoważonych tras rowerowych typu singletrack w Tatrzańskim Parku Narodowym złożyliśmy w grudniu i teraz pozostaje tylko czekać z niecierpliwością na realizację. Napewno to trochę potrwa - z doświadczenia wiemy, że przekładanie papierów z półki na półkę w urzędach zajmuje dużo czasu. W międzyczasie możecie przeczytać poniżej co w Zakopanem robiliśmy. Dokładnie to zajmowaliśmy się stworzeniem koncepcji i projektu budowlanego sieci. Założeń projektowych zadanych przez inwestora (TPN) było dużo i były dosyć precyzyjne. Trudno się dziwić, w końcu mówimy tu o inwestycji w parku narodowym. Stąd też oczywiście priorytetem było, aby budowa i użytkowanie projektowanych tras miały jak najmniejszy wpływ na środowisko. img_1508 Poza tym głównym założeniem projektu było skanalizowanie ruchu rowerowego na terenie TPN. Dotychczas na terenie parku można było poruszać się na rowerze jedynie po kilku szlakach rowerowych. Właściwie są to szlaki piesze, na których dopuszczono do ruchu rowery. Mają prosty przebieg i nawierzchnię nieprzyjemną dla początkujących rowerzystów i rowerów bez tylnego zawieszenia. Stąd główny ruch rowerowy odbywał się na ruchliwych asfaltach, co nie było ani przyjemne, ani bezpieczne. Teren pod inwestycję był określony dość precyzyjnie - obejmował obszar wzdłuż drogi Oswalda Balzera z Zakopanego w rejon Głodówki. Dzięki temu powstałe trasy stanowiłyby alternatywę komunikacyjną dla ruchliwej drogi Balzera, oraz cała inwestycja znajdowałaby się poza obszarem ochrony ścisłej. img_1506 Wykonanie projektu zajęło nam od początku września do pierwszych dni grudnia. Może wydawać się to długo, ale staraliśmy się analizować wszystko, a niektórych odcinków powstało kilka wersji roboczych do “przegadania” z leśnikami. Pomysłów na przebieg mieliśmy wiele, ostateczna wersja jest kompromisem pomiędzy ścieżkami możliwie najbardziej atrakcyjnymi dla rowerzystów a realiami własnościowymi i wymaganiami środowiskowymi. Sieć tras będzie się składać z tras łatwych i lekko wymagających, więc będzie przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców. Zarówno początkujący rowerzysta jak i ten bardziej zaawansowany świetnie się na nich odnajdą. Trasy będą się składać z jednokierunkowych pętli i dwukierunkowych łączników. Można będzie je pokonywać autonomicznie lub połączyć w jedną pętlę z Zakopanego (z rejonu Jaszczurówki) przez Dolinę Olczyską stokami Kopieńca do Brezin, dalej przez Niżnią Palenicę do granic Małego Cichego, potem stokami Zadniego Wierchu i Wierchu Poroniec przy Zgorzelisku aż w rejon Głodówki i z powrotem. TPNmapa Warto zaznaczyć, że projektowana sieć nie jest przeznaczona wyłącznie dla ruchu rowerowego. Owszem, ich przebieg był projektowany głównie z myślą o rowerzystach, ale będą one również otwarte dla pieszych. Można będzie je wykorzystywać do pieszych wędrówek, nordic-walkingu czy biegania, choć pewnie najwięcej frajdy będą sprawiać miłośnikom MTB. Nad projektem pracowaliśmy w słońcu, deszczu i śniegu, co można było śledzić na naszym profilu FB. Na pewno nic nie przebije szukania flag metrowych jagodach przykrytych grubą warstwą śniegu. Ale zdecydowanie było warto - to pierwszy krok do tego, aby rowerzyści mogli udowodnić, że ich obecność w górach nie szkodzi środowisku. Jest to bardzo ważne, jeśli chcemy, żeby można było gdziekolwiek legalnie wjeżdżać. img_1507 Stąd na koniec apel do rowerzystów - zasłużmy na to zaufanie. Wjeżdżając do lasu starajmy się, aby po naszym wyjeździe był taki sam. Dajmy florze i faunie żyć, a śmieci zabierajmy ze sobą. No i oczywiście poruszając się po trasach współdzielonych pamiętajmy o innych użytkownikach. Zwolnijmy mijając ich, uśmiechnijmy się, pozdrówmy - bez wzajemnego poszanowania nic nie osiągniemy. Jeśli udowodnimy, że warto było wpuścić rowerzystów do Tatrzańskiego Parku Narodowego, ułatwi to otwarcie innych inwestycji. I nie mówimy tu tylko o Polsce, ale też Europie. O tym projekcie jako przykładzie otwierania się parku na nowych użytkowników już opowiadali w październiku nasi koledzy z IMBA Europe (International Mountain Bicycle Association) na konferencji Europarc (stowarzyszenie zrzeszające parki narodowe z 36 krajów). Dzięki temu będzie więcej miejsc na świecie, gdzie rowerzyści będą mile widziani. img_0805-jpg
  • 19 października 2016

    Co to są zrównoważone trasy rowerowe - film

    Jednym z naszych celów jest to, aby w Polsce można było jeździć rowerem górskim po ścieżkach na najwyższym światowym poziomie. Dlatego promujemy i projektujemy singletracki - zrównoważone trasy rowerowe. Mają one minimalny wpływ na środowisko, znakomicie wpisują się w krajobraz, a przy okazji świetnie się po nich jeździ. Rowerzystów nie trzeba przekonywać o ich zaletach, bo mieli szansę je pokochać w Świeradowie-Zdroju czy w Czechach. Jednak żeby powstawało ich coraz więcej, trzeba je dobrze przedstawić potencjalnym inwestorom, którzy nie zawsze mieli styczność z MTB. Dlatego stworzyliśmy film “Co to są zrównoważone trasy rowerowe - singletracki?”. W filmie wyjaśniamy w prosty i klarowny sposób co to są zrównoważone trasy rowerowe, kto na nie przyjeżdża, jaki wpływ mają na lokalne środowisko i ekonomię. Wypowiadają się na nim rowerzyści (zarówno lokalni jak i przyjezdni), przedstawiciele nadleśnictw i władz, na których terenach są singletracki, a także właściciele okolicznych biznesów. Materiały przygotowywaliśmy w Świeradowie-Zdroju na istniejących ścieżkach, więc można od razu zobaczyć jak wygląda zrealizowana inwestycja. Zapraszamy więc do oglądania i korzystania z przygotowanego materiału. Można go wykorzystać np. przedstawiając pomysł zbudowania tego typu ścieżek Radzie Miasta. Jeśli potencjalny inwestor będzie zainteresowany tego typu inwestycją, możemy pomóc w dalszych krokach, wymagających już doświadczenia i bardziej szczegółowej wiedzy. https://youtu.be/AEHhlf385U0
  • 11 kwietnia 2016

    W POMBA sezon trwa cały rok.

    W czasie gdy za oknem już prawie wiosna, choć gdzieniegdzie przysypana śniegiem, POMBA (Polish Mountain Bikers Aliance) nie ustaje w wysiłkach by płynnie przejść z sezonu 2015 w 2016. W sumie granice miedzy sezonami przestały być zauważalne. Nie ma jednak co narzekać bo to pokazuje jak rowerowy rynek pęcznieje i rośnie w siłę. Na szkoleniach organizowanych przez POMBA w 2015 roku przeszło 500 rowerzystów postanowiło doskonalić swoje umiejętności pod czujnym okiem instruktorów. Dzięki Agnieszce Jurewicz prowadzącej szkolenia „Tylko dla kobiet” wszystkie Panie mogły sprawdzić swoją technikę bez męskiej widowni i w bezstresowej atmosferze. Hasło Singletracki na stałe zadomowiło się w głowach nie tylko rodzimych kolarzy, ale co jeszcze bardziej cieszy, u lokalnych władz i nadleśnictw. Ilość wiszących w powietrzu projektów i inicjatyw zaczyna przyprawiać o zawrót głowy. Temat ten jest na tyle interesujący, że dostrzegła to sama Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, która postanowiła przeszkolić w tym kierunku 21 leśników z całej Polski. Na szkolenie z projektowania i budowania Singletracków wybrani zostali leśnicy z tych nadleśnictw, w których w najbliższych dwóch latach, ma pojawić się temat budowy tras rowerowych. 2015-11-06_12-49-08_DSC_1257 Było to pierwsze w Polsce szkolenie „Trail Building School” zorganizowane przez POMBA przy udziale instruktorów z IMBA, czyli międzynarodowej organizacji promującej zrównoważone trasy rowerowe. Reakcje leśników były zaskakująco pozytywne gdy na własnej skórze sprawdzili jak się jeździ po Świeradowskich singlach i jak to wszystko może wyglądać. O szczegółach tego wyjątkowego wydarzenia możecie przeczytać na tutaj. Na efekty nie trzeba trzeba było długo czekać. Już miesiąc później zagadnienia związane z budową i projektowaniem Singletracków POMBA prezentowała kolejnej grupie leśników. Tym razem w Leśnym Ośrodku Szkoleniowym w Nagórzycach. Przy okazji okazało się, że pobliskie Nadleśnictwo Bełchatów też rozważa budowę nowych tras rowerowych na znanej wszystkim Górze Kamieńsk. IMG_0922 Z niezliczonej ilości konsultacji i prezentacji w gminach, nadleśnictwach czy nawet tych na najwyższym szczeblu, nie zawsze wychodzą konkrety, przynajmniej nie od razu. Jednak jak już ziarno trafi na podatny grunt to pracy robi się co niemiara. Karkonoskie Singletracki to projekt, który do łatwych nie należy. 65 km tras rozciąga się przez trzy gminy, w większości w otulinie Karkonoskiego Parku Narodowego a 30 % na jego nowym terenie. To nie lada wyzwanie, nie tylko dla projektantów z POMBA ale też, lokalnych władz i samego parku. Na szczęście wszystko jest możliwe i po ostatnich 15 miesiącach prac światełko w tunelu nabiera większej mocy. W Kaczawach prace idą szybciej. 40 km tras, 3 miesiące i jest projekt budowlany. Codziennie zostawało 3-4 godziny na sen. Można? Można! Trzy lokalizacje o niepowtarzalnych walorach i różnych skalach trudności. Niedoceniane Kaczawy już za chwilę pokażą swoje nowe oblicze, a że apetyt rośnie, zapowiadają się kolejne kilometry projektu.   image Tymczasem śniegi topnieją, a instruktorzy kolarstwa górskiego już się rozgrzewają i testują swoje maszyny. Wszyscy zastanawiają się co można zrobić by serwować szkolenia techniki jazdy na jak najwyższym poziomie, a uczestnik mógł mieć do nich jeszcze lepszy i łatwiejszy dostęp?
    Zdj. Rowerowe Podhale

    Zdj. Rowerowe Podhale

    Pierwsze robocze spotkanie kilku ekip szkoleniowych odbyło się na podwórku POMBA. Do Świeradowa Zdroju wpadły Rowerowe Podhale, MTBacademy i Enduro Trails. Przez 3 dni była okazja podyskutować o możliwościach usystematyzowania i ujednolicenia szkoleń na poziomie podstawowym. Takie rozwiązanie pozwalałoby na kontynuowanie szkoleń w różnych miejscach, w bardziej dogodnych dla Klientów lokalizacjach i terminach. Po niezbędnej dawce pogaduszek, nie obyło się bez praktyki w terenie. Pokonywanie Świeradowskich Singli taką ekipą musi wyjść wszystkim na dobre, więc już w głowach buzują pomysły na kolejne wspólne kołowanie i dalsza integrację. Processed with VSCO with c2 preset Jedno jest pewne. Środowisko rowerowe rozrasta się dynamicznie, a pracując razem możemy zrobić jeszcze więcej. Postanowiliśmy więc rozpocząć cykl „Buduj z POMBA” by zachęcić wszystkich do działania na rzecz rozwoju singletracków. Za nami pierwsza impreza w Srebrnej Górze. Jakie były założenia? Tam, gdzie istniejące trasy wymagają serwisu - conieco poprawić przed sezonem. Tam, gdzie to możliwe przyspieszyć powstanie nowych fragmentów. Ta inicjatywa powrotu do czynu społecznego wypadła doskonale. Nie zważając na zimowe warunki, przez dwa dni, na miejscu stawiła się spora grupa ochotników i ochotniczek!!! Mniej zorientowani mieli okazję poznać podstawowe zasady budowy singletracków oraz narzędzia stosowane przy ich ręcznym wykonywaniu. Ci, którzy robili to nie pierwszy raz, od razu zabrali się do profilowania powierzonych im odcinków. Wszystko by jeździło się lepiej. 2016-03-12_14-00-01_DSC_1755 Akcja pokazała, że można i warto spotykać się w takiej formie. Tak więc to dopiero początek. Kolejny termin jest już znany Świeradów 16-17 kwietnia. Kto nie dał rady być w Srebrnej Górze, niech żałuje ale też niech śledzi poczynania POMBA, bo będzie okazja spotkać się i pobudować trasy jeszcze niejednokrotnie. Może ktoś zna miejsce gdzie można wpaść z akcją „Buduj z POMBA”. Zadzwońcie, piszcie… wspólnie można zrobić kawał dobrej roboty. Co dalej? Ruszamy z nowymi szkoleniami i widzimy się na trasach.
  • 1 lutego 2016

    Szkolenie budowy zrównoważonych tras rowerowych czyli TBS dla Lasów Państwowych

    Drodzy rowerzyści, szykujcie się na rewolucję ścieżkową w Polsce! My, jako POMBA, od dawna wiedzieliśmy, że w sprawie budowy tras z polskimi Lasami Państwowymi współpracuje się  bardzo dobrze. Teraz będzie jeszcze lepiej! W związku z narastającą ilością inicjatyw ścieżkowych w polskich nadleśnictwach, dział turystyki Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych zauważył potrzebę wyedukowania pracowników leśnych z zakresu projektowania i budowy takich singletracków. Zgłosili się do nas i dzięki temu 4 - 6 listopada 2015 w Świeradowie-Zdroju odbyło się szkolenie z projektowania i budowy zrównoważonych ścieżek rowerowych dla leśników.2015-11-04_10-27-53_DSC_1176 Szkolenie było prowadzone dla pracowników leśnych pierwszy raz - nikt nigdzie na świecie przed nami tego nie zrobił. A już napewno nie z inicjatywy Lasów Państwowych. Szkolenia zazwyczaj były organizowane jako wydarzenia otwarte, na których pojawiali się rowerowi pasjonaci, chcący coś zmienić w swoim miejscu zamieszkania. Tematyka szkolenia była bardzo podobna do “tradycyjnego” Trail Builidng School, organizowanego przy współpracy z IMBA Trails Solutions, jednak nacisk był kładziony na inne punkty. Wynikało to z kilku faktów. Po pierwsze - nie wszyscy uczestnicy widzieli na żywo singletracki, więc trzeba im je pokazać i przedstawić idee przyświecające ich tworzeniu. Po drugie - nie wszyscy z nich jeżdżą regularnie na rowerze, więc trzeba im przedstawić potrzeby rowerzystów użytkujących tego typu trasy. Po trzecie -uczestnicy będą patrzeć na tego typu projekty głównie z perspektywy właściciela terenu, a nie użytkownika.
    IMG_0922

    Dzięki naszemu partnerowi strategicznemu, firmie Kross, uczestnicy szkolenia mogli na własnej skórze poczuć flow.

    Zorganizowane to zostało w ten sposób, że pracownicy IMBA Trails Solutions (Mark McLure, Gary Hampson) przedstawili na licznych przykładach wszystkie zagadnienia związane z projektowaniem i budową zrównoważonych tras rowerowych - co to jest, komu służy, proces projektowania, wytyczania, techniczne aspekty budowania, projektowanie funkcjonalne sieci tras. Te zagadnienia zostały uzupełnione przez nas o kwestie prawne administrowania singletracków tras w Polsce, potencjalne wykorzystanie narzędzi GIS do wstępnego określenia możliwego przebiegu zrównoważonej trasy rowerowej, oraz sposoby na unikanie konfliktów pomiędzy różnymi użytkownikami ścieżek. 2015-11-05_11-35-54_DSC_1236 Uczestnicy mieli też okazję do rozmowy z Grzegorzem Schubertem, leśniczym Leśnictwa Czerniawa Zdrój, na terenie którego usytuowane są wszystkie zrównoważone trasy polskiej części kompleksu Singletrek pod Smrekiem. Była to okazja do wyjaśnienia jak w praktyce łączyć tak różne funkcje lasu jak gospodarka leśna i turystyka, oraz co wprowadzenie do lasu zrównoważonych tras rowerowych oznacza dla leśniczego. 2015-11-05_11-35-08_DSC_1233 Część praktyczną uczestnicy zaczęli od obejrzenia jak w rzeczywistości wyglądają singletracki. Prowadzący dokonali analizy kilku przykładów trasy nie spełniającej wymogów zrównoważonej trasy rowerowej. Pozwoliło to omówić jak unikać podobnych błędów oraz jak je ewentualnie naprawić. Potem przyszedł czas na zajęcia praktyczne - uczestnicy wyznaczali z klinometrem wstępny przebieg trasy w terenie, a następnie zaczęli budować odcinek trasy za pomocą narzędzi ręcznych. 2015-11-06_12-49-08_DSC_1257 Głównym efektem szkolenia jest to, że my, rowerzyści, mamy 20 ambasadorów singletracków w Lasach Państwowych. Generalna Dyrekcja Lasów Państwowych zapewniła, że powstanie platforma, na której pozostali leśnicy będą się mogli radzić tych ambasadorów w kwestiach związanych z inicjatywami ścieżkowymi. Także jeśli wy zgłosicie się do swojego Nadleśnictwa z projektem tras, nadleśniczy będzie dokładnie wiedział co chcecie stworzyć. Mało tego, pewnie będzie w stanie wskazać dobre i złe punkty waszego projektu, oraz zasugerować inne rozwiązania :D 2015-11-05_10-54-45_DSC_1205 2015-11-06_12-50-44_DSC_1266 2015-11-06_13-01-24_DSC_1289 2015-11-06_13-12-19_DSC_1318 2015-11-06_13-38-31_DSC_1427 IMG_0907
  • 19 grudnia 2014

    Karkonoskie Ścieżki

    W końcu możemy Wam zdradzić szczegóły projektu, który od lipca realizujemy w partnerstwie z miastem Jelenia Góra, gminami Piechowice i Podgórzyn oraz Nadleśnictwami Śnieżka i Szklarska Poręba.

    Wszystko zaczęło się od tego gdy razem z Mają Włoszczowską postanowiliśmy skłonić miasto Jelenia Góra do wykorzystania potencjału swojego położenia poprzez budowę zrównoważonych tras MTB na prawdziwym światowym poziomie.

    Władz miasta Jelenia Góra nie trzeba było długo przekonywać do pomysłu budowy singletracków. Na samym początku współpracy ustaliliśmy, że najbardziej atrakcyjnymi lokalizacjami na budowę sieci ścieżek będą okolice Sobieszowa oraz teren wzdłuż rzeki Bóbr przy Górze Gapy. Na tych właśnie terenach postanowiliśmy zaprojektować przebieg singletracków, aby możliwie najszybciej rozpocząć procedurę zdobywania wszystkich niezbędnych pozwoleń i porozumień.

    Sobieszów

    Trasy Jelenia Góra_Sobieszów

    W okolicy Sobieszowa wyznaczyliśmy ponad 40 km tras, na terenie miasta Jelenia Góra, gmin Piechowice i Podgórzyn, nadleśnictw Śnieżka i Szklarska Poręba. Projektując przebieg tras w tej lokalizacji chcieliśmy stworzyć sieć tras różnorodnych, oddających surowy, górski charakter tego miejsca, jednocześnie dostępnych i atrakcyjnych tras dla możliwie szerokiego grona użytkowników.

    Naszym celem było to, aby jeżdżąc po ścieżkach w Sobieszowie można było spróbować swoich sił w prawdziwych górach. Z jednej strony wysokogórskie doznania, a z drugiej świetna zabawa na bezpiecznej trasie zaprojektowanej specjalnie dla rowerzystów.

    2014-11-11_12-20-17_IMG_2018

    Ponadto nasze trasy zaprojektowaliśmy z myślą o tym jak cenne przyrodniczo są to tereny. Wybudowanie zrównoważonych ścieżek rowerowych pozwoli uporządkować ruch turystyczny - rowerzyści zamiast jeździć po dzikich ścieżkach, będą korzystać z przygotowanych i zabezpieczonych przed erozją trasach omijających najbardziej wrażliwe przyrodniczo tereny.

    W projekcie tras w Sobieszowie, bardzo ważne jest to, że istnieje już obiekt mogący służyć za główny punkt startowy. W zeszłym powstało tu bowiem Transgraniczne Centrum Turystyki Aktywnej, które posiada niezbędne zaplecze. Obniża to koszt całego projektu, jednocześnie zwiększając jego atrakcyjność.

    Góra Gapy

    Trasy Jelenia Góra_Gapy Etap2

    W przypadku projektu tras w rejonie Góry Gapy oraz schroniska Perła Zachodu przyjęliśmy nieco odmienne stanowiska i w tym wypadku postanowiliśmy skupić się przede wszystkim na trasach łatwych i bardzo łatwych, adresowanych dla początkujących oraz rodzin z dziećmi. Oczywiście aby zapewnić możliwość rozwoju umiejętności oraz możliwość sprawdzenia się na trudniejszych trasach, zaprojektowaliśmy również po jednej trasie średnio-zaawansowanej oraz jedną trudną.

    Teren w okolicach Góry Gapy oraz Wzgórza Krzywoustego jest administrowany przez miasto Jelenia Góra i ma charakter dużo bardziej „parkowy” w porównaniu do terenów w rejonie Sobieszowa. Dzięki temu możliwe jest większe zagęszczenie tras, co z kolei użytkownikom daje możliwość planowania różnych kombinacji krótkich tras. Dzięki temu będzie to idealne miejsce na szybkie wyjście na rower po pracy lub na wycieczkę z dziećmi.

    2014-10-27_12-26-47_IMG_1973

    Pomimo, że teren może wydawać się niepozorny, oferuje on idealne warunki do budowy singletracków. Poza tym jest niezwykle malowniczy - pełno tam ciekawych formacji skalnych oraz punktów widokowych na Przełom Bobru, czy też Karkonosze.

    Przy Bobrze zaprojektowaliśmy 22 km tras na terenach Miasta Jelenia Góra, które w przypadku dodatkowego zaangażowania się gminy Jeżów Sudecki możliwe jest o rozszerzenie o co najmniej kolejne 5 km.

    Etap prac

    Na tę chwilę Nadleśnictwo Śnieżka wydało pozytywną opinię na temat wszystkich tras na ich terenie, Nadleśnictwo Szklarska Poręba zaakceptowało przebieg połowy tras, a druga połowa jest jeszcze w trakcie ustaleń. Także ostateczny przebieg tras może ulec mniejszym lub większym modyfikacjom.

    Gdy ustalimy już ostateczny przebieg trzeba będzie przejść przez biurokratyczną maszynę zdobywania pozwoleń oraz środków finansowych, ale jesteśmy dobrej myśli. Współpraca z samorządami zaangażowanymi w projekt, nadleśnictwami, RDOŚ i lokalną społecznością przebiega w pozytywnej atmosferze, a to podstawa jakichkolwiek działań.

    Może jeszcze nie w przyszłym roku, ale w 2016 najprawdopodobniej będzie można jeździć po nowych, świetnych trasach w Karkonoszach.

  • 12 października 2014

    European MTB Guide & Instructor Summit

    Jako POMBA zajmujemy się wspieraniem rozwoju kolarstwa górskie w Polsce za pomocą wielu różnych działań. Naszymi najbardziej znanymi działaniami są na pewno szkolenia techniki jazdy oraz projektowanie zrównoważonych tras rowerowych. Jednak oprócz tych najbardziej widocznych działań, uczestniczymy również w opracowywaniu dobrych praktyk i standardów wspierających rozwój MTB w Europie. Ostatnio uczestniczyliśmy w European MTB Guide & Instructor Summit w Davos, którego celem było rozpoczęcie prac nad stworzeniem europejskiego standardu przewodników i instruktorów kolarstwa górskiego. Oprócz nas, w konferencji uczestniczyły największe europejskie organizacje MTB - m.in. IMBA Europe, MCF (Francja), Swiss Cycling, British Cycling, DIMB, Deutscher Alpenverein i inni.
    2014-09-28_09-53-56_IMG_1814

    W sali konferencyjnej spędzaliśmy czas do południa.

    Na chwilę obecną, status prawny przewodników MTB nie jest w żaden sposób ujednolicony w całej Europie. Przykładowo we Francji, akceptowalny jest tylko i wyłącznie francuski certyfikat, którego otrzymanie jest bardzo czasochłonne i kosztowne. Natomiast u nas w Polsce, brakuje jakiegokolwiek sensownego programu szkolącego przewodników i instruktorów MTB. Wszyscy uczestnicy konferencji zgodzili się z tym, że jest to problem, który należy jak najszybciej rozwiązać. Potrzebujemy jeden nadrzędny międzynarodowy standard oraz certyfikat dla instruktorów oraz przewodników MTB. Zapewni to ujednolicony standard usług w całej europie oraz umożliwi przewodnikom i instruktorom pracę na terenie całej europy.
    2014-09-29_12-25-02_DSC_0243

    Natomiast dalsze rozmowy były już prowadzone na najlepszych trasach na Świecie.

    Szczyt trwał 2 dni, z czego czas spędzony w sali konferencyjnej był ograniczony do niezbędnego minimum. Już od południa dyskusje były kontynuowane podczas wspólnych wycieczek rowerowych, na niesamowitych trasach dookoła Davos. Sprawdziło się to doskonale, ponieważ w zaledwie dwa dni udało się ustalić bardzo solidne wytyczne oraz plan dalszych prac nad europejskim standardem przewodników i instruktorów MTB. Dalsze prace będą już przebiegać w mniejszych wyspecjalizowanych zespołach składających się z przedstawicieli wszystkich organizacji biorących udział w konferencji. Efekty tych prac zostaną zaprezentowane, w kwietniu przyszłego roku na europejskim szczycie IMBA we Francji. Oczywiście to dopiero początek drogi i na końcowy efekt pewnie poczekamy jeszcze kilka lat, jednak już teraz wszystko zmierza w dobrym kierunku, w atmosferze międzynarodowej współpracy. Dla nas równie ważne jak samo zdefiniowanie europejskiego standardu przewodników MTB, było nawiązanie współpracy z europejskimi organizacjami, poznanie realiów MTB w różnych krajach, jakie rozwiązania się u nich sprawdziły, a jakie nie. 2014-09-27_16-54-39_DSC_0002 Ponadto Swiss Cycling umożliwiło nam dokładne poznanie szwajcarskiego mechanizmu wspierania rozwoju kolarstwa górskiego. Odwiedziliśmy kilka dużych ośrodków turystycznych, które bardzo mocno inwestują w infrastrukturę rowerową. Pozwoliło nam to nie tylko zobaczyć i przetestować trasy przyciągające dziesiątki tysięcy rowerzystów rocznie, ale także poznać systemy ich projektowania oraz zarządzania. Całość zrobiła na nas ogromne wrażenie. Nie dość że Szwajcarzy stworzyli najlepsze trasy po jakich mieliśmy okazję kiedykolwiek jeździć, to jeszcze pomyśleli o wszystkim. Zastosowali rozwiązania godzące interesy różnych grup turystycznych przy minimalnym wpływie na środowisko naturalne. Wyciągi są przyjazne rowerzystom, w strategicznych miejscach są darmowe myjnie rowerowe oraz punkty serwisowe. Nic tylko jeździć.
    2014-09-29_10-41-25_DSC_8166

    Jedna z wielu nowych tras, jakie powstają ostatnio w Szwajcarii. Krótkie, strome i proste szlaki, są zamieniane na długie, kręte i bardzo płynne "flow traile".

    Wszystko to sprawiło, że jeszcze wyraźniej niż zwykle odczuwaliśmy jak bardzo pod tym względem zacofana jest Polska. Z drugiej strony - jest to chyba nasza największa szansa. Nie musimy sami metodą prób i błędów szukać skutecznych rozwiązań. Wystarczy, że będziemy się wzorować na najlepszych i wdrożymy w Polsce wszystkie rozwiązania, które się sprawdziły. Na koniec chcemy podziękować Krossowi, którego wsparcie umożliwiło nam wyjazd na szczyt do Davos. Dodatkowo zapewnił nam rowery Moon, które doskonale sprawdziły się w alpejskich warunkach, wzbudzając przy tym duże zainteresowanie wśród innych uczestników konferencji.
    2014-09-29_11-47-45_DSC_0159

    Podziękowania dla sponsora naszego wyjazdu.

    Dziękujemy również Swiss Cycling, które zorganizowało całe przedsięwzięcie za ciepłe przyjęcie i znakomitą organizację. Wszystko chodziło jak w szwajcarskim zegarku.
    2014-09-29_12-06-28_DSC_0208

    Duża ilość pracy, wcale nie wykluczała świetnej zabawy w doborowym towarzystwie. Niestety nie mamy ani jednego zdjęcia, na którym byliby wszyscy uczestnicy szczytu w Davos.

  • 12 maja 2014

    Szkolenia Techniki Jazdy w roku 2014

    Przy współpracy z firmą Kross w maju 2014 roku rozpoczęliśmy już trzeci sezon organizacji szkoleń techniki jazdy. Względem poprzednich lat, rozszerzyliśmy ofertę o szkolenia w nowych lokalizacjach oraz zróżnicowanych poziomach trudności. Szkolenia organizujemy w Świeradowie, Karpaczu, Wrocławiu, na Rychlebskich Ścieżkach oraz Krakowie. W następujących poziomach trudności, podstawowym, podstawowym+, zaawansowanym Enduro oraz zaawansowanym Super Flow. Więcej informacji o szkoleniach znajdziesz w zakładce SZKOLENIA

  • 11 marca 2014

    Przeprowadzenie seminarium na tamat dalszego rozwoju Singletracków w Świeradowie

    W marcu 2014 roku zorganizowaliśmy seminarium na temat dalszego rozwoju Singletracków w gminie Świeradów. W seminarium wzięli udział przedstawiciele Nadleśnictwa, gminy Świeradów, lokalnych hoteli i firm oraz reprezentanci lokalnego środowiska rowerowego. W trakcie spotkania zaprezentowaliśmy nasze opracowanie zawierające wyniki ankiety przeprowadzonej wśród czytelników mediów rowerowych, analizę wad i zagrożeń które dotyczących Singletracków oraz możliwe sposoby na ich rozwiązanie.

  • 21 stycznia 2014

    Konsultacje przy budowie Bike Arena Parkowa Góra w Mieroszowie

    W styczniu 2014 roku na zlecenie wykonawcy singletracków Bike Arena Parkowa Góra w Mieroszowie rozpoczęliśmy konsultacje realizacji ścieżek. W ramach konsultacji przygotowaliśmy ocenę projektu tras, wytyczyliśmy nowy ich przebieg oraz kompletny projekt. Więcej o naszej działalności w ramach Bike Arena Parkowa Góra można przeczytaj TUTAJ

  • 1 października 2013

    Trail Building School na Rychlebskich Ścieżkach

    W październiku 2013 roku uczestniczyliśmy w Trail Building School organizowanym przez CEMBA przy współpracy z IMBA Trail Solution. Najlepsi budowniczowie singletracków ze Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii nauczyli nas projektować oraz budować Singletracki możliwie najbardziej atrakcyjne, łatwe w utrzymaniu oraz przyjazne dla środowiska. Pozwoliło nam to jeszcze bardziej zgłębić tajniki budowania singletracków oraz otrzymać certyfikat IMBA Trail Solution.

  • 1 sierpnia 2013

    Prezentacja ideii zrównoważonych tras rowerowych dla Nadleśnictw i Samorządów

    Wielokrotnie przeprowadzaliśmy razem z Nadleśnictwem Świeradów prezentacje ideii zrównoważonych tras rowerowych dla samorządów oraz innych nadleśnictw zainteresowanych stworzeniem singletracków na swoim terenie. Były to m.in. Nadleśnictwo Gdańsk, Nadleśnictwo Złotoryja, Gmian Świerzawa, Gmina Złotoryja.
  • 1 lipca 2013

    Seria szkoleń techniki jazdy w 2013

    W 2013 roku zorganizowaliśmy przy współpracy z ośrodkiem Ski&Sun serię dziesięciu otwartych szkoleń techniki jazdy, w której łącznie wzięło udział 98 osób. Dodatkowo w październiku 2013r. przeprowadziliśmy razem z Piotrem Szwedowskim pierwsze zaawansowane szkolenie na trasie Super Flow na Rychlebskich Ścieżkach. Okazały się one ogromnym sukcesem i weszły na stałe do naszego harmonogramu szkoleń.
  • 1 czerwca 2013

    Promowanie idei Singletracków w ogólnopolskich mediach

    W trakcie sezonu w roku 2013 przy współpracy z Nadleśnictwem Świeradów uczestniczyliśmy w tworzeniu kilkunastu programów radiowych, telewizyjnych, filmów oraz folderów promocyjnych, w których aktywnie promowaliśmy idee singletracków jako tras rowerowych atrakcyjnych dla każdego rowerzysty oraz przyjaznych dla środowiska. Niektóre z tych programów to:

    • Las bliżej nas (TVP),
    • Śladem inwestycji unijnych (TVP),
    • Dzień Dobry TVN (TVN),
    • Film promocyjny dla Lasów Państwowych,
    • Materiały promocyjne przygotowane w ramach plebiscytu „Polska Pięknieje – 7 Cudów Funduszy Europejskich”,
    • Lato z radiem (Polskie Radio),
    • oraz wiele innych.
  • 1 sierpnia 2012

    Lobbing w gminie Świeradów-Zdrój

    W 2012 zaczęliśmy prowadzić lobbing w gminie Świeradów-Zdrój na rzecz poprawy jakości infrastruktury rowerowej na terenie gminy oraz lepszej jakości materiałów informacyjnych i promocyjnych poświęconych walorom rowerowym gminy. Dzięki naszej wytrwałości udało się nam doprowadzić do realizacji dużej części z naszych postulatów. Była to miedzy innymi poprawa błędów merytorycznych w informatorach turystycznych oraz mapach oraz poprawa części oznaczenia tras.
  • 3 maja 2012

    Rowerowa Majówka w Świeradowie-Zdroju

    Pierwszym naszym działaniem jako organizacja pozarządowych była organizacja oficjalnego otwarcia polskiej części Singltreków pod Smrkem. W ramach Rowerowej Majówki zorganizowaliśmy szereg atrakcji promujących Singltreki i ogólną koncepcję zrównoważonych tras rowerowych - zawody na orientację, serię otwartych wycieczkę o różnym stopniu trudności oraz nasze pierwsze szkolenia techniki jazdy. Zwłaszcza szkolenia spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród uczestników i zapoczątkowały organizację cyklicznych szkoleń grupowych oraz indywidualnych.

  • 1 sierpnia 2009

    Singltreki pod Smrkem

    W latach 2009-2012 miała miejsce realizacja innowacyjnego projektu budowy pierwszej sieci zrównoważonych ścieżek MTB w Europie Środkowej, czyli Singltreków pod Smrkem. Pomimo, że nie byliśmy oficjalnie partnerem tego projektu, to dzięki stałej współpracy z gminą i Nadleśnictwem Świeradów poznaliśmy jak wygląda „od środka” realizacja tego projektu. Był to nasz pierwszy kontakt „na żywo” z ideą budowy specjalnych tras MTB. Dzięki czemu mogliśmy sprawdzić jak się sprawdzają koncepcje, które wcześniej znaliśmy tylko z książek. Ponad to był to dla nas dodatkowy impuls do dalszego zgłębiania tematu zrównoważonych tras rowerowych. Z perspektywy lat wiemy co się sprawdziło, a co okazało się błędem w przypadku Singltreków pod Smrkem. Jest to dla nas doświadczenie trudne do przecenienia, które znacząco zwiększyło naszą wiedzę na temat tworzenia infrastruktury rowerowej.

ajax-loader-gif