W końcu możemy Wam zdradzić szczegóły projektu, który od lipca realizujemy w partnerstwie z miastem Jelenia Góra, gminami Piechowice i Podgórzyn oraz Nadleśnictwami Śnieżka i Szklarska Poręba.
Wszystko zaczęło się od tego gdy razem z Mają Włoszczowską postanowiliśmy skłonić miasto Jelenia Góra do wykorzystania potencjału swojego położenia poprzez budowę zrównoważonych tras MTB na prawdziwym światowym poziomie.
Władz miasta Jelenia Góra nie trzeba było długo przekonywać do pomysłu budowy singletracków. Na samym początku współpracy ustaliliśmy, że najbardziej atrakcyjnymi lokalizacjami na budowę sieci ścieżek będą okolice Sobieszowa oraz teren wzdłuż rzeki Bóbr przy Górze Gapy. Na tych właśnie terenach postanowiliśmy zaprojektować przebieg singletracków, aby możliwie najszybciej rozpocząć procedurę zdobywania wszystkich niezbędnych pozwoleń i porozumień.
Sobieszów
W okolicy Sobieszowa wyznaczyliśmy ponad 40 km tras, na terenie miasta Jelenia Góra, gmin Piechowice i Podgórzyn, nadleśnictw Śnieżka i Szklarska Poręba. Projektując przebieg tras w tej lokalizacji chcieliśmy stworzyć sieć tras różnorodnych, oddających surowy, górski charakter tego miejsca, jednocześnie dostępnych i atrakcyjnych tras dla możliwie szerokiego grona użytkowników.
Naszym celem było to, aby jeżdżąc po ścieżkach w Sobieszowie można było spróbować swoich sił w prawdziwych górach. Z jednej strony wysokogórskie doznania, a z drugiej świetna zabawa na bezpiecznej trasie zaprojektowanej specjalnie dla rowerzystów.
Ponadto nasze trasy zaprojektowaliśmy z myślą o tym jak cenne przyrodniczo są to tereny. Wybudowanie zrównoważonych ścieżek rowerowych pozwoli uporządkować ruch turystyczny – rowerzyści zamiast jeździć po dzikich ścieżkach, będą korzystać z przygotowanych i zabezpieczonych przed erozją trasach omijających najbardziej wrażliwe przyrodniczo tereny.
W projekcie tras w Sobieszowie, bardzo ważne jest to, że istnieje już obiekt mogący służyć za główny punkt startowy. W zeszłym powstało tu bowiem Transgraniczne Centrum Turystyki Aktywnej, które posiada niezbędne zaplecze. Obniża to koszt całego projektu, jednocześnie zwiększając jego atrakcyjność.
Góra Gapy
W przypadku projektu tras w rejonie Góry Gapy oraz schroniska Perła Zachodu przyjęliśmy nieco odmienne stanowiska i w tym wypadku postanowiliśmy skupić się przede wszystkim na trasach łatwych i bardzo łatwych, adresowanych dla początkujących oraz rodzin z dziećmi. Oczywiście aby zapewnić możliwość rozwoju umiejętności oraz możliwość sprawdzenia się na trudniejszych trasach, zaprojektowaliśmy również po jednej trasie średnio-zaawansowanej oraz jedną trudną.
Teren w okolicach Góry Gapy oraz Wzgórza Krzywoustego jest administrowany przez miasto Jelenia Góra i ma charakter dużo bardziej „parkowy” w porównaniu do terenów w rejonie Sobieszowa. Dzięki temu możliwe jest większe zagęszczenie tras, co z kolei użytkownikom daje możliwość planowania różnych kombinacji krótkich tras. Dzięki temu będzie to idealne miejsce na szybkie wyjście na rower po pracy lub na wycieczkę z dziećmi.
Pomimo, że teren może wydawać się niepozorny, oferuje on idealne warunki do budowy singletracków. Poza tym jest niezwykle malowniczy – pełno tam ciekawych formacji skalnych oraz punktów widokowych na Przełom Bobru, czy też Karkonosze.
Przy Bobrze zaprojektowaliśmy 22 km tras na terenach Miasta Jelenia Góra, które w przypadku dodatkowego zaangażowania się gminy Jeżów Sudecki możliwe jest o rozszerzenie o co najmniej kolejne 5 km.
Etap prac
Na tę chwilę Nadleśnictwo Śnieżka wydało pozytywną opinię na temat wszystkich tras na ich terenie, Nadleśnictwo Szklarska Poręba zaakceptowało przebieg połowy tras, a druga połowa jest jeszcze w trakcie ustaleń. Także ostateczny przebieg tras może ulec mniejszym lub większym modyfikacjom.
Gdy ustalimy już ostateczny przebieg trzeba będzie przejść przez biurokratyczną maszynę zdobywania pozwoleń oraz środków finansowych, ale jesteśmy dobrej myśli. Współpraca z samorządami zaangażowanymi w projekt, nadleśnictwami, RDOŚ i lokalną społecznością przebiega w pozytywnej atmosferze, a to podstawa jakichkolwiek działań.
Może jeszcze nie w przyszłym roku, ale w 2016 najprawdopodobniej będzie można jeździć po nowych, świetnych trasach w Karkonoszach.