PRZYJMIJ POZYCJĘ GOTOWOŚCI
- całym ciężarem ciała stań mocno na pedałach;
- pedały dociążaj równomiernie – żeby obie stopy były tak samo daleko od ziemi;
- przesuń ciężar ciała na pięty (nie stój na palcach);
- ugnij kolana;
- ugnij łokcie, trzymaj je szeroko (jak do pompki);
- sprawdź czy jesteś w równowadze;
- trzymaj kierownicę wszystkimi palcami (nie trzymaj palców na klamkach hamulcowych);
- głowa do góry, patrz tam, gdzie chcesz jechać (a nie pod koło);
- ROZLUŹNIJ SIĘ!
Uwaga
Jeśli ciągniesz za kierownicę, jesteś ciężarem za bardzo na tyle - przesuń biodra do przodu. Jeśli opierasz się o kierownicę, jesteś ciężarem za bardzo na przodzie - przesuń biodra do tyłu.
HAMUJĄC NIE BLOKUJ KÓŁ
- używaj obu hamulców (przedni hamuje efektywniej, więc używaj go więcej);
- klamki naciskaj płynnie, aby nie zablokować żadnego z kół;
- przeciwdziałaj sile bezwładności wyrzucającej cię na kierownicę – zaprzyj się o pedały i obniż środek ciężkości uginając mocniej ręce i nogi (nie wystarczyło? – po obniżeniu w dół przesuń biodra trochę do tyłu);
- im mocniejsze hamowanie, tym więcej siły bezwładności, więc trzeba mocniej jej przeciwdziałać – zapierać o pedały mocniej, obniżać bardziej, dodać przesunięcie bioder do tyłu;
- jak skończysz hamować, wróć do pozycji gotowości, aby na szlaku nic cię nie zaskoczyło.
Uwaga
Podczas hamowania zachowaj pozycję równowagi - cały ciężar ciała ma spoczywać na pedałach. Jeśli będziesz się za bardzo odchylać do tyłu, odciążysz przednie koło, które straci przyczepność i możesz mieć kłopoty. Jeśli będziesz opierać się o kierownicę, prawdopodobnie przez nią przelecisz.
ZAKRĘCAJĄC POCHYL ROWER POD SOBĄ
- przed zakrętem popraw pozycję gotowości;
- jeśli jedziesz za szybko aby pokonać zakręt, zwolnij przed nim; jak tylko skończysz hamować, chwyć pełnym chwytem kierownicę;
- patrz tam gdzie chcesz jechać, czyli na ścieżkę za zakrętem;
- w zakręcie skręć ciało w stronę wyjścia z zakrętu (dokręć zakręt ciałem, pochyl pod sobą rower – ciało zostaje prostopadle do ścieżki!) i poziomuj stopy (obie mają być cały czas w równej odległości od ziemi);
- po wyjściu z zakrętu przyjmij znowu pozycję gotowości;
- bierz zakręt od zewnętrznej do wewnętrznej;
- będzie łatwiej jak się ROZLUŹNISZ!
Uwaga
Nie hamuj w zakręcie - rób to albo przed albo za zakrętem.